Puntentelling mahjong

Telling

Het spel is ten einde als er mahjong wordt gemaakt, of wanneer er nog 14 stenen in de muur liggen. Eindigt het spel zonder dat er mahjong is gemaakt, dan is het spel ongeldig en worden er geen punten geteld. Is er wel een winnaar, dan worden de punten geteld en verrekend. Telling vindt plaats met behulp van onderstaande tabellen. Het totaal na een hele spelronde bepaalt de eindstand aan de tafel.

Er bestaat veel onenigheid over de toe te passen puntentelling. Het is dus verstandig dat de spelers het daar vooraf over eens zijn.

  • Punten voor iedereen:
  • Verdubbelingen

Nadat bovenstande score is berekend, kan de score een aantal keren verdubbeld worden. Dit kan tot zeer hoge scores leiden. Verdubbelingen gelden voor alle spelers, niet alleen voor de winnaar.

 

Mahjong halen is in deze competitie alleen mogelijk met een schoon spel. Wanneer echter op één van boven- of onderstaande manieren tenminste twee keer verdubbelen wordt behaald, is Mahjong ook mogelijk.

  • Eén keer verdubbelen voor:

Winst met Gelijke: Alleen pungs/kongs.

Winst met Gelijke 2 t/m 8: Idem, stenen alleen 2 tot en met 8 (dus extra verdubbeling).

Kong met de Bloeiende Bloemen. Winnende steen van de dode Muur getrokken.

Kongroof: Mahjong halen met een chow, door de steen te roven waarmee een ander een reeds op tafel liggende pung tot kong had willen maken.

De Gelukkige Dertien Wachtend mahjong in de eerste hand; Oost gooit de gewenste steen niet weg (aankondigen en de stenen niet meer wisselen).

  • Twee keer verdubbelen voor:

Het Spel van de Aarde. Mahjong halen met de eerste steen die Oost weggooit.

  • Drie keer verdubbelen voor:

De Verborgen Schat. Spel geheel in de hand, tot en met de laatste steen. Bij limietspelen: 1x verdubbelen! De Drie Wijzen. Drie verschillende draken, en willekeurige Chow, Pung en Kong.

Afrekening

Bij de afrekening krijgt de ene speler punten van de andere, en wel op de volgende manier:

Iedere speler ontvangt zijn puntenaantal (fiches, dropjes, stokjes, centen) van iedere andere speler. Hierop gelden twee uitzonderingen:

De speler die mahjong haalt (de winnaar) ontvangt alleen en betaalt niet.

De speler die Oost is krijgt en betaalt alle bedragen dubbel.

Heeft de Oostenwind zelf mahjong, dan krijgt hij van alle spelers zijn punten dubbel, hoeft niets te betalen en is de volgende ronde weer Oost.

Heeft een andere speler mahjong, dan ontvangt hij zijn puntenaantal dubbel van Oost, en enkel van de twee andere spelers.

De drie overige spelers verrekenen onderling hun punten. Ook hier wordt moet Oost dubbel betalen en ontvangen.

Een hulpmiddel bij de verrekening zijn de puntenstokjes. De waarden van deze stokjes zijn doorgaans: 2 punten, 10 punten, 100 punten, 500 punten.
De uitkomst van de verrekening is te contoleren: het totaal is altijd NUL. Voor de verrekening is op competitieavonden van De Rode Draak en bij toernooien een gemakkelijk formulier beschikbaar.

Bijzondere winstspelen

De Limiet

De Rode Draak speelt het mahjong-spel zonder een echte limiet. Wèl is er een Limiet ingesteld voor bepaalde bijzondere spelen. De samenstellende stenen (draken, winden) leveren geen punten of verdubbelingen meer op. De afgesproken Limiet is: 1000 punten.

Regelmatige Limietspelen en Onregelmatige Limietspelen

Een Onregelmatig Limietspel bestaat niet uit pungen, chows etc. Deze moet tot het wachtend spel in de hand gespeeld worden. De laatste steen mag een weggelegde steen zijn. Een Regelmatig Limietspel bestaat uit pungen, chows en kongen en mag op tafel gespeeld zijn.

Wachtend Spel

Een wachtend spel voor een Onregelmatig limietspel levert de helft op van het aantal punten dat je zou krijgen als je wel mahjong had gehaald. Bij een wachtend spel voor een Regelmatig Limietspel krijg je geen bonus: je telt gewoon de punten voor de pungen, kongen, etcetera.

Onregelmatige Limietspelen

Het Spel van de Hemel

Winnen door Oost in de eerste hand. Beloning: Limiet.

De Negen Poorten

Van één soort: 3 enen, 3 negens, 2 t/m 8, plus één van de stenen dubbel. Beloning: Limiet. Geheel in de hand: 1x verdubbelen

De Dertien Wezen (Wonderen)

Van alle enen, negens, winden en draken één steen ,één ervan dubbel. Beloning: Limiet. Geheel in de hand: 1x verdubbelen

De Zeven Tweelingen (Zeven paren)

Zeven paren. Beloning superschoon: Limiet. Beloning schoon: Halve Limiet. Geheel in de hand (in beide gevallen): 1x verdubbelen.

Slang 1

1 t/m 9 van één soort, 1 steen van elke wind, één van de winden dubbel. Beloning: Halve Limiet. Geheel in de hand: 1x verdubbelen.

Slang 2

1 t/m 9 van één soort, 1 steen van elke draak, plus 2 gelijke winden. Beloning: Halve Limiet. Geheel in de hand: 1x verdubbelen.

Peking Garden

1 t/m 7 van één soort, 1 steen van elke wind en draak. Beloning: Halve Limiet. Geheel in de hand: 1x verdubbelen.

Regelmatige limietspelen

Het Spel van de Rode Draak

Kong Rode Draken, Tekens 1 t/m 9, sluitpaar eigen wind. Beloning: Halve Limiet. Geheel in de hand: 1x verdubbelen.

Het Jade Spel

Alleen Groene Draken en/of Bamboe 2, 3, 4, 6, 8 gebruikt. Beloning: Limiet. Geheel in hand: 1x verdubbelen.

Het Vierwindenspel

4 pungen (of kongen) van winden plus willekeurig sluitpaar. Beloning: Limiet. Geheel in hand: 1x verdubbelen.

De Kronkelende Slang

Drie mogelijkheden: pung 1 en 9, chows 3-4-5, 6-7-8, sluitpaar 2 pung 1 en 9, chows 2-3-4, 6-7-8, sluitpaar 5 pung 1 en 9, chows 2-3-4, 5-6-7, sluitpaar 8 Beloning: Limiet. Geheel in hand: 1x verdubbelen.

Onregelmatigheden

De Dode Hand

Heeft een speler gedurende het spel opeens meer of minder dan 13 stenen, dan heeft hij een Dode Hand. Heeft hij minder dan 13 stenen, dan mag hij nog wel punten noteren voor de gemaakte combinaties, maar hij zal geen mahjong kunnen maken. Heeft hij meer dan 13 stenen, dan noteert hij geen punten, maar hij moet wel na afloop met de andere spelers afrekenen. In het kantonees wordt meer dan 13 stenen "Taai Seung Kong" genoemd. En minder dan 13 stenen "Sai Seung Kong"

Verzuimen een weggelegde steen op tijd op te eisen

Heeft de volgende speler al een steen van de muur gepakt, dan is het niet meer mogelijk de daarvoor weggelegde steen op te eisen. Om discussie te voorkomen, tikt iedereen na het pakken met de gepakte steen op tafel. Na de tik is de beurt van de vorige speler voorbij. Overigens geldt hierbij dat er wel voldoende tijd tussen de beurten moet worden genomen.

Spelers mogen pas een steen van de muur pakken nadat de vorige speler heeft weggelegd.

Wordt dezelfde weggelegde steen door verschillende spelers opgeëist, dan gelden de eerder beschreven voorrangsregels. Het is daarom verstandig even te wachten voor je een steen voor chow opeist: eist een andere speler daarna de steen voor pung of kong op, dan heb je alleen maar verraden wat je in de hand hebt.

Ten onrechte mahjong afkondigen

Dit geldt als zeer onbeleefd. Overigens is het aan te bevelen dat de overige spelers wachten met het open leggen van hun stenen, tot is vastgesteld dat de mahjong terecht is. Dit voorkomt dat andere spelers ten onrechte de opengelegde stenen zien. In het kantonees wordt het "Chaa Woe" genoemd

Verloop van een sessie

Een sessie begint als de spelers aan tafel gaan zitten en de stenen uit de kast halen. Een volledige sessie bestaat uit vier ronden. Een ronde bestaat uit vier of meer spellen.

Bij het begin van de sessie wordt er geloot om de plaatsen. Hiervoor wordt de 'winddoos' of 'mingg' gebruikt. Hierin bevinden zich vier schijfjes met de windstreken erop. Iedere speler trekt een schijfje. De speler die Oost trekt, mag kiezen waar hij gaat zitten. Hij is bovendien de sessieleider. De speler die Zuid trekt komt aan zijn rechterhand, West tegenover hem en Noord aan zijn linkerhand.

Is er geen winddoos, dan kan er natuurlijk ook geloot worden met vier windstenen.

De wind van de ronde is op dit moment Oost. (De wind van de ronde is van belang bij de puntentelling.) De winddoos wordt op tafel gezet met bovenop het schijfje dat de wind van de ronde aangeeft.

Er wordt een spel gespeeld. Er zijn nu drie mogelijkheden:

  • Er zijn nog maar 14 stenen in de muur en er is nog geen mahjong gemaakt. Het spel is nu ongeldig. Er worden geen punten geteld en er wordt opnieuw gespeeld met dezelfde windrichtingen.
  • Oost wint. De punten worden geteld, er wordt afgerekend, en het volgende spel wordt gespeeld met dezelfde windrichtingen.
  • Een andere speler wint. De windrichtingen schuiven nu op. Zuid wordt Oost, Oost wordt Noord, enzovoort.

Als de windrichtingen vier keer opgeschoven zijn, is de sessieleider weer Oost geworden. Nu is er een ronde beëindigd en begint er een nieuwe ronde. De wind van de ronde verandert: als de wind van de ronde Oost was, dan wordt het Zuid, enzovoort.

Als de wind van de ronde Noord is, dus als de vierde ronde wordt gespeeld, en de sessieleider wordt weer Oost, dan is de sessie afgelopen en worden de stenen opgeborgen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb